صیغه ۹۹ ساله چیست و چه احکامی در قانون جمهوری اسلامی دارد؟

قبل از هرچیز ذکر این نکته لازم است:

صیغه 99 ساله از لحاظ عقلی شرعی صحیح نیست، چرا؟

چون که عقد دائم زوجین دائمی به درازای 99 سال نمی رسد. چه برسد به اینکه 99 سال باشد. بهترین زمان باید جوری باشد که این نوع عقد به مشابه مدت عقد دائم نرسد. بهترین زمان برای انجام عقد موقت حداکثر 5 سال بوده که آثار حقوقی و اجتماعی کمتری داشته باشد و نکته مثبت آن این است که می توان بعد از اتمام 5 سال دوباره با همان شرایط ویا شرایط جدید عقد موقت را تمدید کرد.

در صورتی دارای سوال شرعی می باشید با دفاتر مراجع عظام تقلید تماس بگیرید.

 

صیغه ۹۹ ساله چیست؟

 

ازدواج دائم و موقت، در بسیارى از احکام و مسائل مشترک ‏اند؛ براى مثال در هر دو باید صیغه خوانده شود و تنها راضى بودن زن و مرد کافى نیست و یا صیغه عقد را می‏توانند خود زن و مرد بخوانند و یا دیگرى را وکیل کنند که از طرف آنان بخواند.

اما در پاره‏ اى از مسائل عقد دائم و عقد موقت با یکدیگر تفاوت دارند که برخى از آنها عبارت است از:

  1. ذکر نشدن مهر در عقد دائم، عقد را باطل نمی‏سازد (بر خلاف عقد موقّت).
  2. زن و شوهر در عقد دائم، از یکدیگر ارث می‏برند (بر خلاف عقد موقت).
  3. جایز نیست زن و شوهر در عقد دائم شرط کنند که نزدیکى انجام نگیرد (بر خلاف عقد موقت).
  4. شوهر در عقد دائم باید نفقه زن را بپردازد (برخلاف عقد موقت).
  5. زن در عقد دائم بدون اجازه شوهر نمی‏تواند بیرون برود؛ ولى در عقد موقت می‏تواند، مگر آنکه باعث تضییع حق شوهر شود.
  6. ذکر مدت در عقد دائم لازم نیست؛ ولى در عقد موقّت باید مدت ذکر شود.
  7. در عقد دائم زن حق هم خوابى دارد( در صورتى که متعدد باشند)؛ ولى در عقد موقت زن حق همخوابى ندارد.
  8. لازم به ذکر است ازدواج موقت و صیغه ۹۹ ساله با کمتر از آن در احکام و مسائل مربوط به آن, تفاوتی ندارد.

نکات صیغه ۹۹ ساله

زمان متعه اگر مقداری زیاد مثلا نود و نه سال تعیین شود، بعضی ها آن را باطل می دانند، بعضی ها هم می فرمودند تبدیل به دائم می شود و عده ای هم می گویند صحیح است چون ممکن است مدت را ببخشد. اما در مورد حداقل زمان متعه؛ باید به حدی باشد که یک لذت جنسی در آن تصور شود.

حلال بودن ازدواج موقت بستگی به قبول آن از طرف مسلمانان است، مسلمانی که برخلاف قرآن معتقد به حلالیت آن نباشد انجام نمی دهد نه اینکه حرام باشد و چون شیعیان طبق نظر قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) آن را حلال می دانند وانجام می دهند و در هرجای دنیا شیعه صحیح الاعتقادی وجود دارد امکان ندارد ازدواج موقت را حرام بداند.

صیغه 99 ساله

ازدواج موقت به یک شکل نیست و در حقیقت از نظر اسمی«موقت» است چون دارای زمان مشخص و شروط گوناگون است. با توجه به مسئله زمان‌ ازدواج، از ازدواج یک ساعته تا صیغه ۹۹ ساله افراد می‌توانند در این‌گونه ازدواج‌ها، نحوه ارتباط، ‌زمان و میزان آن و البته مبلغی که به عنوان مهریه به زن تعلق می‌گیرد را مشخص کنند. این ازدواج، نوعی ازدواج انعطاف‌پذیر است که افراد می‌توانند خود را با آن تطبیق دهند. آن دسته افرادی که نیاز به ازدواج دارند، با این روش می‌توانند علاوه بر رفع نیاز، از مشکلات و گناهان ارتباطات غیرسالم هم رهایی یابند.

در واقع صیغه ۹۹ ساله باعث می‌شود آن چیزی که در نهان جامعه وجود دارد و به دلیل عدم رعایت شئونات شرعی به زنا بدل می‌شود، جنبه شرعی به خود گیرد و راه گناه را ببندد. موضوع ثبت ازدواج در شناسنامه یا سند(چه در ازدواج دائم و چه در ازدواج موقت) یک امر مدنی است، نه شرعی و به همین دلیل، خواندن صیغه محرمیت میان افراد، بسیار مهم‌تر از ثبت آن است.

تفاوت صیغه ۹۹ ساله با صیغه موقت چیست؟

صیغه موقت به معنای (ازدواج موقت) است. صیغه موقت به این معنی است که زن و مردی که با هم ازدواج موقت می کنند، فقط تا زمانی که مدت عقد تمام نشده، با هم زن و شوهرند. بعد از تمام شدن مدت دیگر زن و شوهر نیستند، مثلا اگر برای مدت ده روز ازدواج کرده باشند، بعد از ده روز دیگر نسبت به هم محرم نیستند. در ازدواج موقت یا همان صیغه موقت رضایت زن و مرد و خوانده شدن عقد و مشخص کردن مهریه و مدت لازم است. اگر دختر باکره باشد، به نظر بیش تر مراجع معظم تقلید باید از پدرش رضایت بگیرد.

طبق ماده ۱۰۶۲قانون‌ مدنی‌: “نکاح‌ واقع‌ می‌شود به‌ ایجاب‌ و قبول‌ به‌ الفاظی‌ که‌ صریحا دلالت‌ بر قصد ازدواج‌ نماید.”

ازدواج‌ موقت‌ (صیغه موقت) که‌ رابطه‌ زوجیت‌ بین‌ زن‌ و مرد در مدت‌ معین‌ است‌ به‌ وسیله‌ عقد محقق‌ می‌گردد و چون‌ عقد ازدواج‌ موقت‌ یکی‌ از عقود است‌ باید علاوه‌ بر شرایط عمومی‌ برای‌ صحت‌ عقد، دارای‌ شرایط مخصوص‌ به‌ خود نیز باشد.

قصد انشاء در ازدواج‌ موقت‌ / صیغه 99 ساله

قصد و رضای‌ زوجین‌ در صیغه موقت از شرایط صحت‌ عقد است‌. لذا مرد یا زن‌ یا وکیل‌ آن‌ها که‌ صیغه‌ عقد موقت‌ را می‌خواند باید قصد انشاء داشته‌ باشد یعنی‌ اگر خود مرد و زن‌ صیغه‌ را می‌خوانند، زن‌ به‌ گفتن‌ “زوجتک‌نفسی‌” قصدش‌ این‌ باشد که‌ خود را زن‌ او قرار دهد و مرد به‌ گفتن‌ “قبلت‌ التزویج‌” زن‌ بودن‌ او را برای‌ خود قبول‌ نماید و اگر وکیل‌ مرد و زن‌ صیغه‌ را می‌خواند، به‌ گفتن‌ “زوجت‌ و قبلت‌” قصدش‌ این‌ باشد که‌ مرد و زنی‌ را که‌ او را وکیل‌کرده‌ است‌، زن‌ و شوهر شوند.

بنابراین‌ اگر زن‌ و مرد راضی‌ به‌ عقد صیغه ۹۹ ساله نباشند یا اینکه‌ یکی‌ از طرفین‌، مورد اجبار و اکراه‌ قرار گرفته‌ باشد و یا آنکه‌ بدون‌ قصد انشاء مثلا به‌ لحاظ شوخی‌ صیغه‌ را جاری‌ نماید، این‌ شرط که‌ از صحت‌ ازدواج‌ موقت‌ است‌ رعایت‌ نشده‌ و باطل‌ می‌باشد.

در نتیجه‌ اگر زن‌ یا مردی‌ را اجبار به‌ ازدواج‌ موقت‌ با دیگری‌ نمایند که‌ شخص‌ مکره‌ بدون‌ اراده‌، مجبور به‌ پذیرش‌ ازدواج‌ است‌ این‌ ازدواج‌ یا صیغه موقت صحیح‌ نمی‌باشد.

الفاظ در ازدواج‌ یا صیغه موقت‌

در ازدواج‌ یا صیغه موقت تنها اراده‌ و رضایت‌ زن‌ و مرد برای‌ تحقق‌ عقد کافی‌ نیست‌ بلکه‌ باید از الفاظی‌ استفاده‌ کرد که‌ قصد طرفین‌ را مبنی‌ بر ازدواج‌ یا صیغه موقت برساند. بنابراین‌ معاطات‌ در عقد ازدواج‌ موقت‌ پذیرفته‌ نشده‌ است‌. در اینکه‌ خواندن‌ صیغه‌ ازدواج‌ موقت‌ با چه‌ زبان‌ و الفاظی‌ باشد کافی‌ است‌ که‌ لفظ فارسی‌ باشد و لفظ عربی‌ ضرورت‌ ندارد و صیغه‌ خاص‌ نیز ضرورت‌ ندارد، بلکه‌ همین‌ مقدار که‌ الفاظ، قصد ازدواج‌ موقت‌ را برساند کافی‌ است.

ایجاب‌ و قبول‌

ایجاب‌ عبارت‌ است‌ از اعلام‌ قصد ازدواج‌ “موقت” گوینده‌ با مخاطب‌ خود. قبول‌ عبارت‌ از اعلام‌ پذیرش‌ آن‌ امر است‌. ایجاب‌ عموما از طرف‌ زن‌ و قبول‌ از طرف‌ مرد می‌باشد.

توالی‌ ایجاب‌ و قبول‌: برای‌ اینکه‌ اراده‌ هر دو طرف‌ در نظر عرف‌ مربوط به‌ هم‌ باشد و فاصله‌ بین‌ ایجاب‌ و قبول‌ امکان‌ توافق‌ واقعی‌ زوجین‌ را بر هم‌ نزند، در ماده‌ ۱۰۶۵ قانون‌ مدنی‌ تصریح‌ شده‌ است‌ که‌: “توالی‌ عرفی‌ ایجاب‌ و قبول‌ شرط صحت‌ عقد است‌.”

یعنی‌ قبول‌ باید در زمانی‌ گفته‌ شود که‌ عرف‌ آن‌ را متوالی‌ و مربوط به‌ ایجاب‌ بداند.

ایجاب‌ و قبول‌ توسط ولی‌ در ازدواج‌ موقت‌ / صیغه 99 ساله

ماده‌ ۱۰۶۳ قانون‌ مدنی‌: “ایجاب‌ و قبول‌ ممکن‌ است‌ از طرف‌ خود مرد و زن‌ صادر شود و یا از طرف‌ اشخاصی‌ که‌ قانونا حق‌ عقد دارند.”

با توجه‌ به‌ ماده‌ ۱۰۷۱ قانون‌ مدنی‌، به‌ نظر می‌رسد منظور از “اشخاصی‌ که‌ قانونا حق‌ عقد دارند” موردی‌ است‌ که‌ ازدواج‌ یا صیغه موقت توسط ولی‌ انجام‌ می‌گیرد و این‌ ماده‌ نمی‌خواهد مورد وکالت‌ را بیان‌ دارد. “تعیین‌ زن‌ و شوهر به‌ نحوی‌ که‌ برای‌ هیچ‌ یک‌ از طرفین‌ در شخص‌ طرف‌ دیگر شبهه‌ نباشد شرط صحت‌ نکاح‌ است‌.”

تعیین‌ مدت‌ در صیغه موقت‌

ماده‌ ۱۰۷۵ قانون‌ مدنی‌:‌ “نکاح‌ وقتی‌ منقطع‌ است‌ که‌ برای‌ مدت‌ معینی‌ واقع‌‌ شده‌ باشد.” از مفهوم‌ ماده‌ مذکور به‌ دست‌ می‌آید که‌ اگر برای‌ صیغه موقت مدت‌ تعیین‌ نشده‌ باشد، عقد ازدواج‌ صحیح‌ است‌ و آن‌ به‌ عقد دائم‌ مبدل‌ می‌شود.

اما گفته‌ شده‌ دسته‌ دیگری‌ از فقهاء عقیده‌ دارند که‌ در صورت‌ عدم‌ ذکر مدت‌، عقد ازدواج‌ موقت‌ باطل‌ است‌ و مبدل‌ به‌ ازدواج‌ دائم‌ نمی‌شود زیرا در ازدواج‌ موقت‌(صیغه موقت) تعیین‌ مدت‌ شرط است‌ پس‌ چنانچه‌ عقد فاقد این‌ شرط باشد باطل‌ است.

اگر چه‌ قانون‌ مدنی‌ در ماده‌ ۱۰۷۵ قول‌ مشهور فقهاء را پذیرفته‌ است‌ اما به‌ نظر می‌رسد قولی‌ که‌ نظر به‌ بطلان‌ عقد ازدواج‌ موقت‌ در صورت‌ عدم‌ تعیین‌ مدت‌ دارد، صحیح‌ تر به‌ نظر می‌رسد.خصوصا اینکه‌ زن‌ و مرد اراده‌ خود را برای‌ صیغه موقت با آثار آن‌ در نظر داشته‌اند و حال‌ آنکه‌ در صورت‌ عدم‌ تعیین‌ مدت‌ و مبدل‌ شدن‌ ازدواج‌ موقت‌ به‌ ازدواج‌ دائم‌، موجب‌ ضرر به‌ زن‌ و مرد، خصوصا مرد می‌شود مانند اینکه‌ مجبور به‌ پرداخت‌ نفقه‌ می‌شود و نیز زن‌ از مرد و بالعکس‌ از همدیگر ارث‌ ببرند و منظور آن‌ها این‌ نبوده‌ است‌.

ماده‌ ۱۰۷۶ قانون‌ مدنی‌: “مدت‌ نکاح‌ منقطع‌ باید کاملا معین‌ شود.”

یعنی‌ باید مدت‌ طوری‌ باشد که‌ هیچگونه‌ ابهامی‌ نداشته‌ باشد و آغاز زمان‌ و آخر زمان‌ ازدواج‌ موقت‌ کاملا معین‌ باشد حتی‌ اگر مدت‌ کم‌ باشد مانند یک‌ روز یا یک‌ ساعت‌ و یا مدت‌ ازدواج‌ موقت‌ طولانی‌ باشد مانند سی‌ و چهل‌ سال‌.

چنانچه‌ در ازدواج‌ موقت‌(صیغه موقت)، مدت‌ ذکر شود اما اول‌ و آخر آن‌ معین‌ نشود مانند اینکه‌ مردی‌ زنی‌ را به‌ عقد ازدواج‌ موقت‌ خود دربیاورد به‌ مدت‌ یک‌ سال‌ اما معلوم‌ نکند که‌ آغاز یک‌ سال‌ از چه‌ وقت‌ است‌، بیان‌ شده‌ که‌ ابتداء آن‌ از زمان‌ عقد محسوب‌ می‌گردد، زیرا اطلاق‌ عقد اقتضاء دارد که‌ مدت‌ بلافاصله‌ شروع‌ شود.

اما برخی‌ دیگر از حقوق‌دانان‌ اظهار می‌دارند “آغاز مدت‌ ازدواج‌ موقت‌، باید پیوسته‌ به‌ زمان‌ انعقاد عقد باشد و نباید جدای‌ از آن‌ باشد و به‌ نظر می‌رسد نظر اخیر صحیح‌ تر باشد.

4 نفر سوال پرسیدن
  1. شهروند می‌گوید

    با سلام
    سه سال پیش با خانمی بنابر آنچه مرسوم بوده و شنیده بودیم بین خود صیغه ۹۹ ساله خواندیم ، پس از دو سال به علت مشکل بیماری اینجانب بقیه مدت را بخشیده و جدا شدیم ولی ایشان ازدواج نکردند پس از ۶ ماه مجدد صیغه یک ساله هم خواندیم که بعد شنیدیم صیغه ۹۹ ساله دایم محسوب می شود و صیغه ای که خواندید اهمیتی ندارد حالا پس از اتمام یکسال نمی دانم ابتدا باید صیغه طلاق برای ۹۹ سال قبلی بخوانیم مجدد صیغه موقت بخوانیم یا روی همان ۹۹ سال قبلی هنوز جاریست ،نکته دوم اگر قصد هر دو صیغه موقت بوده و رضایت داشته باشیم اما به اشتباه مرد صیغه را از طرف خود بخواند و زن قبلت را بگوید حکم چیست ؟ ایا حرام ابدی می شوند یا می توانند مجدد صیغه کنند ؟

    1. دفتر ازدواج می‌گوید

      سلام
      با توجه به اینکه افراد از مسائل دقیق شرعی و قانونی مطلع نیستند بهتر و درست کار این هست که با ما تماس بگیرید و توسط ما انجام شود و دچار مشکلات اینچنینی نشوید.
      در خصوص سوال اول از طریق دفتر مرجع تقلید خود پیگیری نمایید. به طور کلی عقد 99 ساله مصداق عقد دایم بوده و حداکثر مدت خواندن عقد موقت توسط ما 5 سال می باشد.
      از لحاظ شرعی وقتی شرایط اجرای صیغه عقد جاری نگردد باطل بوده و نیاز هست توسط افراد صلاحیت دار انجام گردد.
      می توانید برای اجرای صیغه عقد محرمیت با ما در تماس باشید و مشکلتان برطرف گردد.

  2. محمد امینی می‌گوید

    با سلام و عرض ادب وقت بخیر خسته نباشین ببخشید سوالی داشتم از تون ممنون میشم که جواب سوال بنده رو بدین چون بنده 27 ساله هستم و اولین بارمه که میخام شخصی رو صیقه کنم هیچ اطلاعاتی در مورد صیقه کردن و اینجور چیزا ندارم از تون ممنون میشم که بنده رو راهنماییم کنید با تشکر
    سوال اول = بنده میخاستم یکی رو صیغه 99 ساله کنم و اون شخص از قبل بچه داره میخاستم بدونم بعد از این که من شخص رو صیغه کردم اون شخص مثلا بعد از یک روز یا چند ماه یا چند سال آیا میتونه بره شکایت کنه بابت نفقه یا ارث و مرد رو به دادگاه بکشونه
    سوال دوم = پس از جاری شدن صیقه آیا مرد موضف هست به شخص خرجی خونه بدهد یا این موضوع با توافق طرفین هست
    سوال سوم = در موقعه جاری صیقه 99 ساله آیا مهریه ایی که قرار هست در سند ثبت شود به صورت تفاوقی هست یا نه یه حد مجاز و معینی داره
    سوال چهارم = بعد از جاری شدن صیقه 99 ساله آیا زن میتواند ادعای مهریه را بکند و مهریه را بگیرد یا نه هر زمان مرد در توان داشت میتواند به صورت اقساطی پرداخت کند

    1. دفتر ازدواج می‌گوید

      سلام
      برای صدور صیغه نامه موقت ارایه اصل مدارک الزامی است و می توانید جهت دریافت با شماره 09196080898 تماس بگیرید.
      صیغه 99 ساله همان عقد دایم بوده و شامل نفقه و خرجی و ارث بردن نیز می شود. که به اشتباه مردم فکر می کنند صیغه 99ساله موقت هست که اصلا اینطور نیست و عقد دایم می باشد و ما اصلا 99 ساله انجام نمیدیم.
      در صورت عقد موقت مثلا 5ساله هیچگونه ارث یا نفقه و خرجی خونه برعهده مرد نیست در صورتی که توافق شده باشد.
      مهریه هر زمانی که زن بخواهد باید تمام پرداخت گردد و در صورت عدم پرداخت توسط مرد، زن می تواند از طریق دادگاه شکایت و مهریه خود را بگیرد.

      شماره تماس جهت صدور عقدنامه موقت
      09196080898
      09196080898
      09196080898
      09196080898

      =============

      حقوق فا ؛ ارایه دهنده خدمات حقوقی https://lawfa.ir/
      LawFa.ir

سوالات خودتون رو ارسال نمایید

ایمیل شما برای دیگران نمایش داده نمی شود.
درج شماره تماس اختیاری می باشد.

باز کردن چت
نیاز به راهنمایی دارید؟
سلام
برای پاسخگویی پیام ارسال نمایید.
https://marriage-office.ir/%d8%b5%db%8c%d8%ba%d9%87-%db%b9%db%b9-%d8%b3%d8%a7%d9%84%d9%87-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa-%d9%88-%da%86%d9%87-%d8%a7%d8%ad%da%a9%d8%a7%d9%85%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d9%82%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%86-%d8%ac